Ministarstvo unutrasnjih poslova Republike Srpske

УПРАВА КРИМИНАЛИСТИЧКЕ ПОЛИЦИЈЕ

Јединица за високотехнолошки криминалитет


#НеБудитеПреварени

Банковне картице

У посљедње вријеме примијетан је све већи број превара које су везане за неовлаштено прибављање података са банковних картица грађана, те злоупотребе истих. Једна од чешћих превара које грађани пријављују је и злоупотреба платформе за продају olx.ba са циљем прибављања података података о банковној картици и каснијој злоупотреби. Превара се врши на начин да извршиоци грађане, који продају одређене артикле путем платформе olx.ba, контактирају најчешће путем апликације за комуникацију WhatsApp или Viber, те се представљају као купци који су заинтересовани за куповину артикла. У току комуникације, извршиоци грађанима шаљу линк, који би требао да је линк за приступ курирској служби, са циљем преузимања уплате и слања артикла од стране продавца.

У том линку се од грађана тражи да, између осталог, унесу и број банковне картице, CVV или CVC код, као и период важења картице. У самом линку се углавном налази и назив неког од званичних поштанских сервиса (БХ пошта, ДПД курирска служба или неки други сервис), али овдје треба бити опрезан јер је ријеч о Phishing линку који је намијењен за неовлаштено прибављање података од грађана (приликом уношења података у овакав линк, аутоматски се омогућава приступ подацима другим лицима, односно извршиоцима). Након што грађани унесу своје податке у форму која се отвори након приступа линку (која може бити направљена да личи на страницу неког од легалних поштанских сервиса или сервиса за плаћање), банковни подаци буду злоупотријебљени, односно са картица грађана се врше неовлаштени трансфери новца на различите локације у свијету. Грађани требају да буду опрезни и да воде рачуна о сљедећим знаковима који могу указивати на превару:

  • на првом мјесту, треба имати на уму да давањем броја банковне картице, CVV или CVC кода и периода важења картице другим лицима значи омогућавања приступа банковној картици и вршењу неовлаштених трансакција новца од стране других лица без знања и воље власника картице. Потенцијалном купцу вашег артикла, за уплату средстава на ваш рачун, је потребан број текућег рачуна или ИБАН (уколико је ријеч о страним плаћањима), никако број картице и CVV или CVC код . Само тражење ових података од грађана генерално, представља ''знак за узбуну'', наравно, уколико се ради о непровјереним сервисима за онлајн плаћање или непознатим лицима.
  • у до сада пријављеним случајевима, извршиоци су за комуникацију са оштећенима углавном користили апликације WhatsApp или Viber, које су регистроване врло често на домаћим телефонским бројевима, а који су злоупотријебљени за вршење превара, али су забиљежени случајеви да се користе и бројеви из земаља као што су Литванија, Велика Британија и други, што је свакако само по себи индикативно. Током комуникације је видљиво да је од стране извршилаца кориштен аутоматски преводилац (давање нејасних или избјегавање одговора на питања продавца, а врло често је и из саме комуникације видљиво непознавање нашег језика), те то може бити један од знакова да се ради о превари.
  • грађанима се саопштава да је плаћање производа извршено унапријед, без да су грађани дали свој број текућег рачуна. Треба рећи да платформа olx.ba приликом регистрације корисника не тражи податке о рачунима грађана и не предвиђа плаћања унапријед.

У случајевима гдје су грађани ипак дали своје податке са банковне картице, те сумњају да могу бити преварени, у што хитнијем року требају да контактирају банку која је издавалац картице са циљем блокирања картице, те да све пријаве полицији.