Ministarstvo unutrasnjih poslova Republike Srpske
← Повратак на Сервисне информације | Информисање јавности » Сервисне информације

Путем друштвених мрежа могуће је нарушити јавни ред и мир изазивањем, подстрекавањем туче или физичког напада на другог, пријетњом напада на живот, тијело или имовину

| Бања Лука | Уторак, 27. јануар 2015.

Министарство унутрашњих послова Републике Српске је као предлагач израдило нови текст Закона о јавном реду и миру и доставило у форми нацрта Влади Републике Српске на разматрање и усвајање.

Закон о јавном реду и миру („Службени гласник Републике Српске“, број 20/07) објављен је 22. марта 2007. године, а ступио је на снагу 30. марта 2007. године. Током непосредне примјене наведеног Закона у пракси су уочени одређени недостаци и недоречености, као и превазиђеност појединих одредаба које су довеле до потешкоћа у примјени појединих одредаба.

У предложеном тексту Нацрта закона садржане су основне одредбе којима се, поред предмета закона и прекршајних санкција, у односу на важећи Закон о јавном реду и миру, проширује дефиниција појма јавно мјесто, имајући у виду, првенствено, друштвене мреже преко којих се врше организовања одређених прекршаја јавног реда и мира, а веза се налази у мјесту на којем је наступила посљедица.

С тим у вези, а имајући у виду прекршаје јавног реда и мира немогуће је одређене прекршаје, као што су ''употреба пиротехничких средстава'', ''неовлашћена употреба оружја'', ''конзумирање опојне дроге'' и др. учинити на друштвеној мрежи, али је могуће путем друштвене мреже проузроковати организовано нарушавање јавног реда и мира изазивањем, подстрекавањем туче или физичког напада на другог, као и учинити прекршај угрожавања безбједности пријетњом напада на живот, тијело или имовину, које може имати стварне посљедице и у том случају ће се адекватно примјенити Закон о јавном реду и миру.

Напомињемо да је 26. јула 2014. године у Републици Српској ступио на снагу Закон о прекршајима Републике Српске (''Службени гласник Републике Српске'', број 63/14) који је као једну од прекршајних санкција увео и казну затвора. Такође, мора се имати у виду да је чланом 149. став 3. Закона прекршајима РС прописано да уколико лице прихвати одговорност и најкасније у року од осам дана од дана пријема прекршајног налога плати половину изречене новчане казне, ослобађа се плаћања друге половине изречене новчане казне. Из наведеног јасно произилази да су новчане казне предвиђене Приједлогом закона о јавном реду и миру, у суштини мање у односу на важећи Закон о јавном реду и миру.

Ознака ''непримјењиво'' подразумијева да не постоје извори права ЕУ који се односе на предметну материју. Наведено подразумијева да дата тематика није регулисана на нивоу ЕУ, већ је остављена земљама чланицама да је саме уређују. Ознака ''непримјењиво'' није сметња за упућивање прописа у процедуру доношења. Битно је истаћи да уколико је пропис у супротности са прописима ЕУ, односно да постоје извори права ЕУ који се односе на предметну материју, али није вршено усклађивање да се ставља ознака ''није усклађивано'', а у складу са Упутством о начину попуњавања Изјаве о усклађености нацрта и приједлога прописа са правном тековином ЕУ и правним актима Савјета Европе (''Службени гласник Републике Српске'', број 102/14).

Напомињемо да је Народна скупштина Републике Српске на 35. редовној сједници одржаној 2. јула 2014. године, утврдила Нацрт закона о јавном реду и миру и да је исти у форми Нацрта био доступан јавности на званичној интернет страници МУП РС и НС РС, ради достављања евентуалних примједби, приједлога и сугестија.

Приједлог закона о јавном реду и миру је достављен Народној скупштини Републике Српске и о истом ће се приликом усвајања расправљати.

Напомињемо да су и Нацрт и Приједлог закона о јавном реду и миру добили позитивно мишљење Републичког секретаријата за законодавство.