← Повратак на Сервисне информације
| Информисање јавности »
Сервисне информације
Злоупотреба банковних картица
| Бања Лука
| Четвртак, 27. фебруар 2020.
Министарство унутрашњих послова Републике Српске, константо евидентира случајеве злоупотебе банковних платних картица, на начин да се са рачуна грађана, неовлаштено и без њиховог знања, скидају новчани износи, a углавном за куповину преко Интернета. Најчешћи начин на који извршиоци дођу до података везаних за банковне картице оштећених је употребом "phishing" линкова, односно слањем грађанима емаилова, СМС порука, прављењем лажних сајтова за "on line" куповину и финансијких институција, а све са циљем да се грађани доведу у заблуду и унесу податке са својих картица на те линкове, који се касније злоупотребљавају од стране извршилаца. Треба имати на уму да је за кориштење банковне картице која је намијењена за куповину преко интернета довољно имати број картице, валидност (датум до када важи) и контролни број (CVV2/CVC2), те због тога треба бити врло опрезан приликом постављања ових података на интернет и давања другим лицима како би се избјегле злоупотребе.
Још један од начина на који осумњичени долазе до података банковних картица је употребом уређаја skimmera. То су електронски уређаји који извршиоци поставе на банкомате, на улаз у читач картица, те приликом убацивања картице у банкомат уређај очитава и памти податке са магнетне траке картице, а након тога извршиоци израђују лажну картицу са истим подацима и користе је за прибављање имовинске користи.
Веома чест начин нелегалног доласка до података са банковних картица, је хаковање "Facebooк" и "Instagram" профила од стране извршилаца, који након тога шаљу поруке у којима траже податке са картице, уз различита образложења, доводећи на тај начин грађане у заблуду да поруке добијају од људи које познају. Постоје и случајеви злоупотребе банковних картица од стране породице, дјеце, пријатеља, "Friendly Fraud" преваре које се манифестују најчешће кроз нелегално скидање мањих новчаних износа са рачуна у циљу интернет куповина, "on line" клађења и слично.
Како би се што ефикасније заштитили од оваквих сличних и видова превара, потребно је да грађани обрате пажњу на интернет странице којима приступају, односно да у случају добијања порука од банака или онлајн трговина прво провјере кредибилност пошиљаоца како би утврдили да ли се заиста ради о онима за које се представљају, односно да на други начин провјере оправданост захтјева за слање података са картице. Упозоравамо грађане да не уносе свој PIN код картице на интернет странице, зато што се PIN код по регуларним правилима кориштења на Инернету никада не тражи. Такође, да приликом трансакција држе своју картицу на видику, што се посебно односи на мјеста гдје се терминали не налазе на мјесту плаћања, већ на другом мјесту (нпр. у угоститељским објектима).
У случају да примјете нерегуларности на свом банковном рачуну, потребно је у што краћем року да обавјесте своју банку односно издаваоца картице, како би се на вријеме спријечило даљње неовлашћено коришћење, или уколико из било ког разлога нисте сигурни да је плаћање безбједно, потребно је потражити неки други и сигурнији начин плаћања робе или услуге.
Злоупотреба банковних картица