Intenzivnijim aktivnostima policije za bezbjedniji saobraćaj
| Banjaluka | Petak, 10. februar 2006.
Svake godine u saobraćaj na putevima Republike Srpske uključuje se na hiljade novih vozila, ali nažalost, starosna struktura tih vozila je na nezavidno niskom nivou. Ako napravimo poređenje sa 1990-om godinom, u kojoj je na ovom prostoru svaki sedmi stanovnik bio vozač, a svaki deseti stanovnik posjedovao motorno vozilo, onda se može zaključiti da je enormno povećanje broja vozača i vozila, a prije svega vozila starijih godina proizvodnje, imalo direktan uticaj na stanje bezbjednosti saobraćaja u RS. Posljednjih godina bilježi se znatan porast broja registrovanih vozila zbog doskorašnje liberalizacije uvoza polovnih vozila. Osim toga, ovako dinamičan razvoj drumskog saobraćaja nije na adekvatan način propraćen povećanjem i poboljšanjem putne infrastrukture. Iako se u poslijeratnom periodu više pažnje posvećuje modernizaciji postojeće putne mreže, pri čemu svi njeni elementi nisu mijenjani u skladu sa konstruktivnim karakteristikama (posebno brzinom i nosivošću vozila), u saobraćaj se uključuje vrlo malo savremeno građenih ili rekonstruisanih saobraćajnica. Tako velik broj vozila na nepromijenjenoj saobraćajnoj infrastrukturi, starost vozila, loše stanje putne mreže i neadekvatno održavanje, posebno u zimskim uslovima, nepostojanje i dotrajalost horizontalne i vertikalne signalizacije na većini putnih pravaca, neriješen stacionarni saobraćaj u gradskim sredinama, nedisciplina učesnika u saobraćaju, neki su od faktora koji se negativno odražavaju i usložavaju stanje bezbjednosti saobraćaja na putevima. Među navedenim faktorima visoko mjesto zauzima i nedovoljna edukovanost i nizak nivo saobraćajne kulture kod znatnog dijela učesnika u saobraćaju, nedosljedna primjena kontrolno – nadzornih mehanizama, neodgovarajuća kaznena politika, dijelom prevaziđena zakonska regulativa i slično. Ovakav nesklad u razvoju drumskog saobraćaja, putne infrastrukture, vozila i vozača, neminovno je doveo do pogoršanja uslova pod kojima se odvija saobraćaj, a samim tim i do usložnjavanja situacije u oblasti bezbjednosti saobraćaja. Komparirajući ukupan broj saobraćajnih nezgoda za period od 01.01. do 31.12.2005. godine sa brojem stanovnika, vozača, vozila, brojem auto – škola i tehničkih pregleda u RS, dolazi se do slijedećih pokazatelja: **- na 134,20 stanovnika, jedna saobraćajna nezgoda; - na 7.951,45 stanovnika, pogine jedan učesnik u saobraćaju; - na 474,43 stanovnika, povređuje se jedan učesnik u saobraćaju; - svaki 36,29 vozač, prouzrokuje saobraćajnu nezgodu; - svako 22,99 vozilo učestvuje u saobraćajnoj nezgodi; - na 3.361,12 stanovnika jedna auto – škola; - na 1.370,12 vozila, jedno preduzeće za vršenje tehničkih pregleda.** Najčešći uzroci saobraćajnih nezgoda su neprilagođena brzina vozila, zatim nepoštivanje prvenstva prolaza, nepropisno preticanje i obilaženje, uticaj alkohola, strana kretanja, radnje sa vozilom u saobraćaju, greške pješaka itd. U cilju unapređenja i poboljšanja bezbjednosti saobraćaja na putevima tokom protekle godine preduzeto je niz mjera i aktivnosti. Provođene su pojačane mjere kontrole učesnika u saobraćaju u cilju sprečavanja prekršaja sa različitih aspekata, akcije pojačane kontrole motociklista i vozača bicikla sa motorom, pojačane kontrole tehničke ispravnosti i registracije motornih vozila. U sklopu saradnje sa ostalim društvenim subjektima koje su svojom djelatnošću vezane za bezbjednost saobraćaja, takođe su preduzimane odgovarajuće preventivne aktivnosti, između ostalog, vezane za tehničku ispravnost vozila, poznavanje saobraćajnih propisa, zaštitu školske djece u saobraćaju, pješaka i slično (vama su statistički pokazatelji stanja u oblasti bezbjednosti saobraćaja i pokazatelji o aktivnostima policije danas, uz saopštenje uručeni, a biće vam dostupni i na WEB stranici MUP-a RS). Uz aktivnosti za bezbjedniji saobraćaj, vrijedi istaći, da su saobraćajni policajci aktivno učestvovali na suzbijanju kriminaliteta kao negativne društvene pojave, kroz redovne i pojačane aktivnosti kontrolom vozila i vozača. Da su u tome bili uspješni ilustruju podaci da su u 2005. godini saobraćajni policajci oduzeli 492 motorna vozila, dok je u 2.064 slučaja izvršeno oduzimanje predmeta i robe (cigarete, pića, građa, odjevni artikli, diskovi, prehrambeni proizvodi i dr.), što je više za 1237, odnosno 149,58 %, uhvaćeno je 323 izvršilaca KD, od toga je 275 lica uhvaćeno neposredno na izvršenju KD. Nužnost poboljšanja stanja u oblasti bezbjednosti saobraćaja, zbog još uvijek velikog broja saobraćajnih nezgoda i težih posljedica u ljudskom i materijalnom pogledu, i u narednom periodu iziskuje sinhronizovani pristup u smislu prevencije kroz čvršću saradnju sa subjektima čije su djelatnosti vezane za problematiku bezbjednosti saobraćaja na putevima. Ministarstvo unutrašnjih poslova, odnosno policija Republike Srpske, ostaje i dalje otvoreno za javnost i saradnju sa svim bezbjednosnim strukturama u Bosni i Hercegovini i, naravno, sa Policijskom misijom Evropske Unije u BiH, sa nevladinim sektorom, nadležnim pravosudnim organima i sudovima za prekršaje, a sve s ciljem daljeg unapređivanja bezbjednosti svih učesnika u saobraćaju. Prilog: Statistički i grafički prikazi stanja bezbjednosti saobraćaja i aktivnosti i mjere policije RS potražiti na podstranici STATISTIKE.