Apel građanima na prevare putem društvenih mreža
| Zvornik | Petak, 19. jul 2024.
Policijska uprava Zvornik apeluje na sve građane da budu oprezni prilikom komunikacije na društvenim mrežama, te da ne ustupaju svoje lične podatke, fotografije bankovnih kartica putem interneta i društvenih mreža, jer isti mogu biti zloupotrebljeni.
Na području ove Uprave u prvoj polovini tekuće godine, evidentirano je više prijava građana koji su prevareni putem interneta tj. putem društvenih mreža, gdje se određena lica javljaju i predstavljaju kao neko blizak oštećenom, na način da su prethodno preuzeli profil nekog bliskog poznanika ili člana porodice od određene osobe ili kreiranjem lažnog profila sa imenom i prezimenom od lica koja su poznata oštećenim, te na taj način ih dovedu u zabludu da im se uplati određeni novac na „X-bon“, „Klikerbon“ (opcije za uplatu „kredita“ na određeni nalog u kladionici) i slično, a takođe i slučajevi da im se traži da oštećeni napiše podatke sa bankovne kartice ili fotografiše i pošalje istu, radi nekih uplata ili kada je prethodno ostvarena komunikacija u vezi kupoprodaje (odnosi se na platforme poput „olx.ba“i slične platforme za kupoprodaju), prilikom čega počiniocu postanu dostupni svi potrebni podaci za skidanje novca sa računa oštećenog.
Policijska uprava Zvornik poziva građane na opreznost prilikom dobijanja poruka na društvenim mrežama u kojima se traži dostavljanje bilo kakvih podataka o bankovnoj kartici ili fotografisanje bankovne kartice, pa čak i od njima bliskih i poznatih lica. U takvim slučajevima je potrebno da na druge načine provjere da li se stvarno radi o toj osobi koja se tako predstavila na društvenoj mreži. Takođe, dodatna opreznost je potrebna i kada dobijaju poruke sadržine da će stići „neki“ kod koji je potrebno da proslijede tom licu koje im se javilo, jer na taj način to lice može da preuzme profil oštećenog i da nastavi sa daljim prevarama zloupotrebljavajući isti.
U slučajevima kada oštećeni dostavi podatke o bankovnim karticama, banke neće isplaćivati pričinjenu štetu jer se to smatra dobrovoljnim davanjem podataka, te banke ne snose nikakvu odgovornost.
Skrećemo pažnju da je svako korištenje društvenih mreža korištenje na sopstvenu odgovornost, odnosno da svako ko napravi nalog na društvenoj mreži prihvata i određene opasnosti koje se mogu dogoditi tokom korištenja te društvene mreže. S tim u vezi, radi većeg stepena zaštite, poželjno je da građani koji imaju drušvene mreže iskoriste sve ponuđene opcije za zaštitu privatnosti koje društvena mreža nudi i na taj način se zaštite. Potrebno je posebno zaštititi opcije kojima se kontroliše pristup prijavljivanju tj. „logovanju“ na određenu društvenu mrežu kako bi korisnik znao ko se u datom momentu prijavio na njegov profil u slučaju da nije on.
Za više informacija o oblicima prevara putem društvanih mreža i interneta građani se mogu upoznati na sajtu Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srpske, Jedinica za visokotehnološki kriminalitet, putem sledećeg linka: https://mup.vladars.rs/lat/index.php?vijest=vtk.